ILTASYÖPÖN TARINA

14.09.2020

Päivän työt on saatu päätökseen, keittiökin ihmeellisesti siisti, lapset nukkuvat ja Netflixissä on se mielettömän hyvä sarja... Kaapista löytyy lasten synttäreiltä jäänyt jämäkeksipaketti ja melkein täysi karkkipussi. Ne mukaan ja sohvalle! Ihanaa, omaa aikaa viimeinkin tänään..

Karkit ja keksit hupenevat suuhun, vähän tulee huono omatunto, mutta ehkä vielä pari keksiä ja muutama karkki, kun ne vain nyt niin maistuvat ja jaksoakin on vielä jäljellä. Kohta karkkipussi on melkein tyhjä, keksipaketti hupeni jo jokin aika sitten. Suuta kuivaa, kaapista löytyy limsaa, suu janoaa hiilihappoa. Kun syö makeaa, tekee mieli suolaista, pari voileipää ja muutama juustopala uppoaa vielä jo vähän täydeltä tuntuvaan vatsaan. Karkkipussiin jäi niin vähän enää karkkia, ei kannata laittaa kaappiin, vaan on syötävä pois pyörimästä. Nukkumaan. Nukuttaisi kyllä, mutta kun jotenkin närästää niin paljon, niin ei saa nukutuksi.

Aamulla olo on tukkoinen, aamupalaa ei tee mieli ja naamakin on turvoksissa. Olo ei ole hyvä. Tuntuu, että tekisi mieli jäädä nukkumaan, mutta toisaalta ei viitsi maatakkaan. Tuntuu, kuin olisi energiaa, mutta kroppaa kolottaa ja aivot eivät saa kiinni mistään järkevästä, ihan kuin ne olisivat vähän sumussa. Aamupala uppoaa joten kuten, se perinteinen rinkeli kahvin kanssa. Sitten töihin.

Työssä on kiirettä, lounasaika kolkuttaa. Olisi kiva käydä kunnolla syömässä, mutta siihen ei ole aikaa, joten on tyydyttävä välipalapatukkaan ja banaaniin.

Joku on tuonut kakkua taukotilaan ja se näyttää niin hyvältä, että sitä täytyy maistaa ja ottaa vielä toinenkin pala, koska lounaalta jäi nälkä.

Työpäivä on ohi, täytyy käydä vielä kaupassa ennen kotiin menoa, lapset huutavat nälkää, tulee ostettua pari suklaapatukkaa, että saa lapset hiljaiseksi ja istelle energiaa. Suklaa on niin hyvää...

Tullaan kotiin, äkkiä ruoanvalmistukseen, ennen kuin lapset menevät harrastuksiin. Ruoanlaiton lomassa vähän pari pari juustopalaa, ja  leipää. Sitten ruoka naamariin, ja menoksi. 

Illalla päästään taas kotiin, tehdään läksyjä, siivotaan ja kirjoitetaan muutama sähköposti. Iltapalaa, lapsille muroja ja itselle teetä ja leipää. Lapset nukkumaan, ja taas se keittiökin on niin siisti ja päivän askareet tehty, eli nyt sen ihanan sarjan pariin, joka jäi jännään kohtaan. Mitähän kaapista löytyy? Nyt ei olekaan mitään makeaa, mutta toisaalta voisi muutama lämmin voileipä maistua, leivät uuniin. Tuoksuu hyvälle ja maistuu niin hyvälle. Nälkä lähti, mutta suu kaipaa purtavaa, löytyisiköhän kaapista sittenkin jotain. Kaappien pengontaa, ei löydy mitään mielenkiintoista. No nuo lasten murot on suklaisia, ne on kyllä makeita. Niitä siis kippoon ja takaisin sarjan pariin. Sitten vielä pari juustopalaa, ja nukkumaan ja taas närästys ja aamulla tukkoinen olo ja sitä rataa.


Ja iltasyöppö eli loppuelämäänsä saakka. Eläen ihan hyvää elämää, mutta joka vuosi piti ostaa uusi talvitakki, kun edellinen kävi pieneksi. Naamankaan turvotusta ei enää huomannut, tai ei enää jaksanut välittää. Kroppaa aamulla kolotti ja aivot oli sumussa, mutta kuitenkin ne aamut lähtivät käyntiin ja töihin tuli päästyä.


Jos pystyt samaistumaan iltasyöpön tarinaan, älä koe huonoa omaatuntoa. Nykymaailma on vain ajanut meidät tälläiseen tilaan, jossa emme ehdi oikeasti ajattelemaan omaa toimintaamme tai analysoimaan tekojemme seurauksia. Niin paljon on tehtävä, on niin vähän aikaa, joten on helpompi mennä hetken mukana. Aika vain on siitä niin vieheliäs, että se menee koko ajan eteenpäin ja meistä näkyy vuosien saatossa tekojemme seuraukset, vaikka emme tietentahtoisesti olisi halunneet halla kehollemme. 

On kuitenkin olemassa jotain hyvin arvokasta, joka pystyy saattamaan sinut pois tästä yhdenlaisesta "oravanpyörästä". Tiedätkö mikä se on? Sinä itse. SINÄ. Juuri sinä, ihanana ja arvokkaana itsenäsi. Sinulla on mahdollisuus muuttaa toimintasi. Kaikki ei tapahdu välttämättä yhdessä illassa, mutta kun luot itsellesi päämäärän, mietit mitä voit tehdä ja alat tekemään, on sinulla suuri mahdollisuus kääntää kelkka siihen suuntaan, mitä oikeasti haluat.


Tässä muutama vinkki, joilla voit päästä eroon iltasyöpöttelystä:

  • Syö säännöllisesti, tee itsellesi selkeä ateriarytmi
  • Jos tykkäät syödä illalla enemmän, voit syödä esim. iltapalan sijaan päivällisen ja taas päivällisen sijaan iltapalan, eli vaihtaa ateriat päikseen
  • Pese hampaat heti iltapalan jälkeen
  • Varaa kaappiin vichya ja purkkaa, joita voit laittaa suuhun naposteluherkkujen sijaan
  • Mene aikaisemmin nukkumaan, jottei "naposteluvaara" kasva illan edetessä
  • Jos kuitenkin haluat jotain naposteltavaa illalle, tee se suunnitellusti, varaa tietty määrä naposteltavaa ja suosi esim. kasviksia dippeineen


Jos haluat saada lisää vinkkejä siihen, kuinka hyvä ateriarytmi muodostetaan ja iltasyöpöttelystäkin pääsee eroon ja tiputtaa muutamakin kilo samalla. Aloita Laihdu Lempeästi™-valmennus, joka tarjoaa kattavan kokonaisuuden hyvinvointisi ja tavoitteen pääsyn edistämiseksi. Lähde siis mukaan! Valmennus on vieläpä syksyalennuksessa! ;)